Assalamualaikum and welcome to my blog. Actually this is my first blog and this blog will be checked by Mr Md Irzali our website authoring lecturer..hopefully this blog can give a bitt of information for my follower..Nice to meet you all..
RSS


Get your own Digital Clock

Saturday, November 14, 2009

Panduan penjagaan rambut jadi segar dan subur

RAMBUT umpama mahkota bagi seorang wanita. Bagaimanapun, kini bukan saja wanita yang mempunyai kesedaran mengenai pentingnya mahkota itu dijaga dan dibelai, malah lelaki juga inginkan rambut mereka terus subur serta indah dipandang.

Oleh itu, sebelum anda berhabis untuk membeli produk rawatan rambut, perkara asas yang perlu dilakukan ialah mencuci rambut. Pemilihan syampu sesuai untuk kulit kepala anda juga penting kerana syampu yang tepat adalah langkah pertama mendapatkan rambut sihat bersinar.

Bagi yang ingin mendapatkan tip sebelum bersyampu, maklumat ini mungkin berguna untuk anda.

1. Berapa kerap harus mencuci rambut?

Tidak salah mencuci rambut setiap hari, tetapi proses mencuci, mengering dan dandanan yang dibuat secara kerap akan menghilangkan kelembapan semula jadi rambut. Justeru, teliti jenis rambut dan lakukan mengikut tip yang diberikan.

  -Cuci rambut setiap hari jika rambut anda jenis berminyak. Bekerja atau sentiasa berada di persekitaran berhabuk dan berdebu juga boleh menyebabkan rambut berminyak.

 - Cuci rambut sekurang-kurangnya dua kali seminggu jika mempunyai rambut kering atau tinggal di kawasan tinggi kerana udara di kawasan itu terhindar daripada kelembapan atau pencemaran.

2. Bolehkah syampu digunakan dalam kuantiti yang banyak?

Boleh. Bagaimanapun, pastikan selepas bersyampu, rambut dibersihkan sehingga ke akar rambut tanpa ada yang tertinggal. Malah, kuantiti syampu juga ditentukan oleh panjang dan ketebalan rambut.

Bolehkah menggunakan air suam untuk membilas rambut? Adakah suhunya sesuai?

Air yang digunakan untuk membilas seelok-eloknya adalah air suam kerana ia dipercayai dapat membilas syampu dan kotoran lebih bersih. Bagaimanapun, air yang terlalu panas boleh menyebabkan rambut menjadi rapuh. Oleh itu, gunakan air dingin untuk cucian terakhir sebelum pelembap atau sebarang produk disapukan pada rambut bagi menghindarkan kandungan nutrien di dalam produk hilang. Ia juga dipercayai membuat rambut lebih bercahaya.

Lemon untuk rambut beralun

Jika rambut anda jenis berminyak, ia akan kelihatan mudah leper dan tidak bermaya. Untuk mengembalikan sinaran rambut, perah dua biji lemon, dicampur dengan satu liter air. Gunakan jus berkenaan untuk membilas rambut selesai bersyampu. Kemudian bilas dengan air sehingga bersih.

sumber: www.conectique.com

0 comments:

Post a Comment